کتاب

کتاب

کتاب
کتاب

کتاب

کتاب

فیل ها

فیل، بزرگترین حیوان خشکی است. فیل ها موجوداتی آرام، باهوش و دوست داشتنی هستند و به همین جهت به راحتی می‌توان آنها را رام و تربیت کرد. یک فیل بالغ بیش از ۵ تن وزن دارد.


پاهای فیل ها ضخیم و کوتاه است. این جانور برای نگه داشتن بدن سنگین خود به چنین پاهای قوی نیاز دارد.


فیل ها دارای دو دندان بزرگ هستند که از فک بالایی بیرون زده است. این دندان ها عاج نام دارند. عاج، نوعی وسیله دفاعی برای فیل ها محسوب می شود.


 فیل ها به صورت گروهی زندگی می کنند. در هر گروه معمولاً ۱۰ تا ۵۰ فیلم وجود دارد.


رنگ اکثر فیل ها خاکستری است. البته تعدادی از اندکی از آنها نیز سفید رنگ هستند.


 محل زندگی فیل ها نواحی استوایی آفریقا و آسیا است.


فیل های آفریقایی و آسیایی از لحاظ شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت هایی دارند.


فیل های آفریقایی، بزرگتر از فیل های آسیایی هستند و گوش های بزرگتری دارند. در مقابل، فیل های آسیایی پیشانی های بلندتری دارند.


خرطوم فیل ها عضو بسیار مهم بدن آنها است. این جانور بدون خرطوم زنده نمی ماند. فیل ها به کمک خرطوم خود چیزهای مختلف را جابجا می کنند و غذا را به دهان می برند.


 در واقع خرطوم فیل، کار دست را برای آنها انجام می دهد. البته علاوه بر این، خرطوم به معنای بینی فیل و لب بالایی آنها نیز محسوب شود. به این ترتیب میتوان گفت خرطوم فیل ها کار دست، بینی و لب جانور را انجام می دهد.


فیل ها سر بزرگ و سنگینی دارند. بدون شک، یک گردن بلند نمی‌تواند چنین سرسنگینی را نگه دارد. به همین دلیل، فیل ها به جای گردنی بلند، خرطوم بلند دارند. آنها به کمک خوردم شان به غذا دسترسی پیدا می کنند.


خرطوم فیل ها دارای ۴۰۰۰۰ ماهیچه است. به همین جهت کاملاً انعطاف پذیر و قوی می باشند. فیل ها می توانند تیرهای چوبی بزرگ و سنگین را به کمک خرطوم خود جابجا کنند.


سر خرطوم شبیه انگشت است. این بخش به قدری حساس است که می تواند یک سوزن را از روی زمین بلند کند! فیل ها غذا و آب مورد نیاز خود را به کمک خرطوم به دهان می برند.


به علاوه آنها برای شستن خود از خرطوم استفاده می کنند. ابتدا آب را به درون خرطوم می‌کشند و سپس به پشت خود می ریزند.


عمر مفید یک فیل به طور متوسط، ۹۰ سال است. این جانور، علفخوار بوده و روزانه مقدار زیادی گیاه می خورد. فیل ها، جانورانی بسیار مفید هستند. در بسیاری از کشورها از فیل برای حمل کنده های بزرگ و سنگین درختان استفاده می شود.





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد